Vrijwilligers B.B. museum Rijswijk knappen oorlogserfgoed op

Het B.B. museum Rijswijk heeft sinds november 2019 een bijzondere garage in bruikleen van de gemeente Rijswijk. De voormalige Duitse Luftwaffe garage bied nu onderdak aan de historische B.B. Daf uit 1966. De garage stond daarvoor al jaren leeg en zoals dat vaak gaat wordt en dan ook geen onderhoud gepleegd. De grote zware houten deuren zaten onder de graffiti en de verf bladderde er van af. Tijd om de boel wat mooier te maken en de deuren op te knappen vonden de vrijwilligers. Hoewel de garage niet hun eigendom is wilde zij toch deze investering maken als dank voor het gebruik maar ook als signaal naar de gemeente. Om te laten zien dat zij als amateurs met een professionele inborst verantwoord omgaan met het erfgoed. In fijne samenwerking werd er geschuurd, ontvet, grondverf aangebracht, en uiteindelijk werden twee lagen 'monumentgroen' aangebracht. Dit leverde veel positieve reacties op van de buren, wandelaar en voorbijgangers waardoor de motivatie van de vrijwilligers nog meer groeide. Het resultaat mag er wezen, nu maar hopen dat de gemeente dit signaal waardeert en de garage voor langere periode in bruikleen wordt gegeven. Dan heeft de oude Daf een mooi dak boven zijn hoofd en kan hij worden getoond op onze openingsdagen.

Een intervieuw met een van de vrijwilligers ziet u hier: https://rijswijk.tv/video-bb-museum-schildert-garage-van-gemeente-weer-mooi-groen/