Restauratie oude B.B. stafkaart een stap dichterbij

Wie de commandopost in Rijswijk wel eens bezocht heeft, weet dat er eigenlijk twee commandoposten van de B.B. op het terrein aanwezig zijn. De eerste commandopost werd in 1953 gesitueerd in de voormalige hoofdbunker van de Duitse bezetter. Deze betonnen kolos met muren en dak van 2.50 meter gewapend beton bood een prima onderkomen tot in 1969 de modernere en toe hagelnieuwe commandopost in gebruik werd genomen.

Om de hulpinzet van de B.B. te coördineren maakte men in de beginjaren gebruik van een papieren kaart. Deze kaart hangt nog steeds in de oude Duitse bunker en is uniek en bijzonder te noemen. Echter heeft de tand des tijds en de jaren met relatief hoge luchtvochtigheid zijn sporen op deze kaart achtergelaten.
Het is dan ook een lang gekoesterde wens deze kaart te laten restaureren en conserveren door professionals.
Hier hangt een prijskaartje aan en vraagt om een investering die nog buiten ons bereik lag/ligt.

Tot in november de firma Kuijpers (https://www.kuijpers.nl/) onze locatie bezocht. Geraakt door het unieke erfgoed en het enthousiasme van de vrijwilligers besloot de firma Kuijpers ons een klein beetje te helpen.
Locatiemanager van het museum, Riko van der Stap mocht uit handen van Jos Achterof en Marco Paape van firma Kuijpers een cheque van maar liefst €1000,- ontvangen!
Dit is een ontzettend mooi bedrag en brengt ons een flinke stap dichterbij de restauratie van de kaart.

We zijn als vrijwilligers enorm gemotiveerd geraakt hierdoor en gaan ons best doen om het resterende bedrag dit seizoen ook bij elkaar te krijgen.
Het zou fantastisch zijn als deze oude en bijzondere kaart gered kan worden en veilig gesteld voor de toekomst.

Het MBB dankt de firma Kuijpers die zich met dit gebaar opwerpt als beschermer van ons cultureel erfgoed.

BB-museum