Restanten Britse bommenwerper terug op Rijswijkse bodem

Het Museum Bescherming Bevolking-Bunkercomplex Park Overvoorde heeft een bijzonder object te logeren.

Tijdelijk hebben wij de motor en propeller van een Britse Bristol Blenheim bommenwerper in onze collectie mogen opnemen.
De Britse bommenwerper voerde in de namiddag van 10 mei 1940 een bombardementsvlucht uit op luchthaven Ypenburg in Rijswijk (Slag om Ypenburg/slag om de residentie) Samen met 11 andere Blenheim's bombardeerden zij het door Duitsers bezette vliegveld Ypenburg.

De bewuste bommenwerper werd hierbij in brand geschoten door Duitse jachtvliegers en crashde uiteindelijk in de Uithofpolder ter hoogte van de manege, toentertijd nog tuinbouw gebied. De drie jonge bemanningsleden kwamen hierbij om het leven.

Deze bijzondere objecten zijn in bruikleen van de Historische Vereniging Ypenburg. De komende maanden zijn zij te bezichtigen op onze openingsdagen. Wij zijn trots dat wij (met gepaste eerbied) deze bijzondere objecten mogen tonen aan onze bezoekers.