Park Overvoorde tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940 – 1945)

Het park Overvoorde kent een  zeer bijzondere eeuwenlange geschiedenis met o.a. het Landhuis uit 1623 plus aanpassingen in de 18e en 19e eeuw.

De Duitse activiteiten in het Park Overvoorde in Rijswijk begon in de 2e helft van 1940. Een onderdeel van de Duitse Luftwaffe, een z.g. Funkhorchstelle (afluistereenheid), nam het park in gebruik. In de periode die volgde werd een groot aantal en verschillende soorten gebouwen zoals onderkomens en bunkers gebouwd.  Het waren er meer dan 35, hiervan resteren er nu nog ongeveer 12.

Vandaag de dag resteren er nog 6 personeelbunkers van het type Küver413a. Deze zijn spaarzaam gebouwd en door hun speciale uitvoering zoals op Overvoorde ook nog uniek. Verder is er nog een voormalig Duits bad- en douchegebouw, keuken- en kantinegebouw en een onderhoudsgarage.

De “grote bunker” was een niet gestandaardiseerde bunker. De Duitse term hiervoor was “Sonderkonstruktion”, met de daaraan verbonden kenmerken: speciaal ontworpen voor deze locatie en toepassing en eenmalig gebouwd. Deze bunker komt nergens anders voor in Europa. Zijn omvang van 12 x 39 meter en buitenmuren en dak van 2 meter gewapend beton, alsmede zijn bijzondere functie voor afluisterwerkzaamheden maakt deze bunker absoluut uniek.

Na de oorlog lag het terrein er een lange tijd open en onbeheerd bij, waarbij veel bruikbare materialen zoals hout, kabels en staal verdwenen, veelal voor  hergebruik in het kader van “de wederopbouw” van Nederland.

Na 1945: De aanwezigheid en het vrij voorhanden zijn van deze uit de oorlog resterende objecten en bunkers, was de primaire reden waarom de organisatie Bescherming Bevolking bij haar oprichting in 1952, in het Park Overvoorde zijn intrek nam en er in de aanwezige leegstaande Duitse bunkers een commandopost en opleidingscentrum inrichtte.

Remco de Goede heeft een boek geschreven over Park Overvoorde in Rijswijk tijdens de Tweede Wereldoorlog en de Koude Oorlog.

Historische documenten: