Onthulling segment Berlijnse muur te Grou dd. 15-10-2017

Ter gelegenheid van het 50 jarig jubileum van de Grouster bunker werd een segment van de Berlijnse muur officieel onthuld.

Op zondag 15 oktober is op het parkeerterrein van het museum bescherming bevolking in Grou een segment van de Berlijnse muur onthuld.

Voormalig bevelhebber der landstrijdkrachten tevens bestuursvoorzitter van het nationaal veiligheidsinstituut de heer van Baal waar het museum in Grou onder valt, deed de onthullingshandeling. De heer van Baal hield een korte maar boeiende speech over de politieke spanningen tijdens de koude oorlog tussen oost en west. Tevens stond de heer van Baal stil bij het feit dat 50 jaar geleden het bunkercomplex in Grou werd geopend.
Na het officiële gedeelte konden de belangstellenden en genodigden de op het parkeerterrein opgestelde oude en nieuwe voertuigen bewonderen.
Naast de huidige voertuigen van de politie en brandweer in Grou, zijn er enkele historische voertuigen. Het gaat o.a. om een DAF BW 150 brandweerauto uit 1967 en een Magrius Deutz brandspuitauto uit 1955 van het KMC. Ook was er een Porsche 911 Targa uit 1968 te bezichtigen.
Deze auto's waren voorheen in gebruik bij de Algemene Verkeersdienst van de Rijkspolitie.
De inwendige mens werd ook niet vergeten. Ondanks het fraaie najaarsweer vond de erwtensoep gretig aftrek. Ruim 300 bezoekers hebben die dag het bunkercomplex bezocht.

Wij willen graag alle medewerkers/vrijwilligers bedanken voor het mogelijk maken van deze dag.
Speciale dank voor beschikbaar stellen van voertuigen aan de brandweer post Grou ( brandspuit), Nationale Politie VW Touran), en het depot van het Politiemuseum in Apeldoorn (Politieporsche Rijkspolitie).