Handen uit de mouwen in Rijswijk tijdens NLDoet

Vrijdag 13 maart 2020 gaan wij de handen weer eens uit de mouwen steken op de locatie in Rijswijk.
Tijdens de landelijke NLDoet actie wordt er een flinke schoonmaak en opruimactie gehouden.

In de oude bunkers is in het verleden door de voormalige gebruiker (Veiligheidsregio Haaglanden/Brandweer) 'gestookt', hierdoor liggen er nog veel verbrande restanten van hout, meubels etc.
Ook op het terrein is nog het nodige aan restanten van oefenmateriaal te vinden wat de brandweer vergeten is op te ruimen toen zij de locatie in Rijswijk verlieten, dit afval hoort natuurlijk niet in het bijzondere erfgoed en in de natuur.

Nadat de klus op de website van NLDoet was geplaatst, melde zich al rap een bedrijf (Tessella)  dat met het voltallige personeel van de vestiging in Den Haag wil komen helpen.
Dat vraagt natuurlijk om de nodige voorbereiding want met de vrijwilligers van het museum in Rijswijk er bij zit je al snel op 25 personen.
Vragen zoals wat gaan wij allemaal doen? Wat hebben wij daar voor nodig? Er moet ook geluncht worden. Best een geregel maar alles staat op de rails en startklaar!

Klussen zoals het bezemschoon maken van de oude bunkers en ruïne, het buitenterrein ontdoen van jonge aangroei en onkruid en het afstoffen van de volledige collectie in het museum zijn de speerpunten voor die dag. Is er nog tijd over, dan kunnen hebben wij nog wel een en ander op de klussenlijst staan. Maar natuurlijk willen wij ook goed gastheer zijn voor de aangemelde vrijwilligers.

Dankzij support van diverse ondernemers in de regio hebben we alles rond kunnen krijgen, wij bedanken dan ook graag:

Plus Jongenotter uit Rijswijk voor de lunch, Van den Berg Containerverhuur voor het transport van de vuilcontainer, Groenrijk de Wilskracht voor het aangeboden tuingereedschap en natuurlijk Tessella voor de vele helpende handen.
Natuurlijk allemaal mede mogelijk gemaakt door het Oranjefonds en NLDoet.

Na 13 maart volgt er natuurlijk een nieuwe blog met de nodige foto's.
Wilt u zelf nou ook eens de handen uit de mouwen steken en als vrijwilliger aan de slag op een van onze twee bijzondere locaties (Rijswijk en Grou) neem dan contact op met de locatie van uw keuze en informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.