Aanvoer segment van Berlijnse muur te Grou dd.26-09-2017

berlynskemuorre_jb.fm_
WhatsApp Image 2017-09-27 at 13.17.28 (5)

Een origineel stuk van de Berlijnse Muur staat nu in Grou. Het is een van de grootste delen van de Berlijnse Muur die in Nederland is te vinden. Het betonnen stuk muur is 3.60 meter hoog, 1.20 meter breed en 3,5 ton zwaar. Museum Bescherming Bevolking in Grou heeft aanspraak gemaakt op een van de stukken muur die vier jaar geleden met een skûtsje vanuit Duitsland naar Nederland toe zijn gebracht. Een deel van de muur is destijds in het Nationaal Militair Museum in Soesterberg terecht gekomen. Een ander stuk bleef over en is via de stichting Wallbreakers/Muurbrekers bij de commandopost in Grou gebracht.

Het stuk muur werd vanuit een grote vrachtwagen op de parkeerplaats van het museum getakeld. Daar blijft het voorlopig staan en is daarmee een aanvulling op de historische auto's op het terrein van de commandopost. De officiële onthulling van de muur is zondag 15 oktober tussen 11:00 en 11:30 uur.  Op die dag is het 50 jaar geleden dat de commandopost (de BB-bunker) officieel is geopend door de minister van Binnenlandse Zaken.

Bij de aanvoer was ook Omrop Fryslan aanwezig.

Voor een kleine reportage klik HIER.